Ni vet reklamen för Coca Cola Zero, som gick för ett tag sen? Den med ”breakup as it should be”? En man ska göra slut och tycker det är lite jobbigt, dricker en slurk Coca Cola Zero, och sedan visar det sig att tjejen tycker det är helt okej och ber honom ringa när han vill ha lite kul. Sedan förvandlas hela plejset till en strippklubb och killen åker därifrån med fem tjejer i rullskridskor efter hans macho-motorcykel. Ni vet den?
Den fälldes av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, och får inte visas nåt mer. Lite sent kan man tycka, eftersom den gick i flera månader innan det tog slut, men ändå. Mer info finns här, och reklamen (för den som mot förmodan vill se skiten igen) kan ses här. Rådet ansåg att reklamen var för sexistisk, främst för att den ”bidrar till myten om att män generellt inte vill ha en djupare relation utan är nöjda bara de får ha mycket sex.”
En del av mig tycker att det är lite larvigt att det överhuvudtaget finns folk som jobbar med sånt här. Orka bry sig egentligen. Alla reklamer är ju lika töntiga. Tänk på Merci-reklamen t.ex, vem vill inte döda den som kommit på den? Jag trodde det var en parodi först, liksom…
Men men, sedan finns det en annan, större del av mig, som tycker detta är väldigt positivt. Det är en stor vinst för mig, som medlem av den utdöende arten romantiker. Just av samma anledning som rådet hade fällt reklamen. Men också för att en kvinna för några år sedan anmälde en annan reklam för att ”kvinnan i hushållet inte verkade ha något jobb.” Minns inte vad det var reklam för, men den fälldes också. Det värsta jag vet är feminister som hycklar, i den mån att de bara ser den ojämställdhet som finns mot kvinnor, när det faktiskt finns en hel del även mot män. Så därför är jag nöjd att någon mer än jag såg den orättvisa bilden av killar som fanns hos Coca Colas reklammakare.
2 kommentarer
Assfaces!
Syftar du på någon speciell feminist? *host*