Warning: compact(): Undefined variable $loop in /home/danierse/wernerslidanden.se/wp-content/themes/cheerup/home.php on line 55

Jaha, sådär sju år senare då! 😀

Lite ironiskt att jag skrev att bloggen skulle återuppstå, för att sedan låta den förfalla fullständigt. Och efter att ha tittat till den med jämna mellanrum har jag nu insett att jag faktiskt måste göra något slags värdigt avslut. Om man vill läsa lite mer om varför jag slutade blogga så finns det två inlägg ner, här.

En annan anledning till att jag slutade blogga – och den största om jag gräver inom mig själv – var nog helt enkelt för att jag inte längre var singel. Hela min identitet, både på och utanför bloggen, var att jag var en hyfsat olycklig singel som skrev om mitt liv på något slags humoristiskt vis.

Vad har hänt sedan sist?

  • Jag har flyttat. Tror inte att jag nämnde förra flytten, men lasset har gått såhär: Huddinge > Bromma > Solna > Solna
  • Jag har bytt jobb ett par gånger. Jag jobbade som bekant på en stor internetleverantör, först som supporttekniker, sedan som nätverkstekniker på NOCen, sedan som driftledare på NOCen. Efter det bytte jag till en mindre internetleverantör, i en roll som närmast kan beskrivas som nätverksansvarig. Mindre företag men väldigt mycket mer ansvar, helt enkelt.

    Efter ett par år där, där jag var på kontoret typ 3 månader då covid-hemmarbete tog upp 90% av tiden, sökte jag mig vidare och fick jobb på en stor internetleverantör igen, som senior nätverkstekniker – men blev blåst på konfekten innan jag skulle börja. Så då blev det lite smått brådis att hitta något annat, där jag blev tipsad om ett jobb på en MSP (skillnaden mellan en ISP – internetleverantör – och MSP är att den senare även managerar tjänster som servrar och brandväggar och liknande. Så där fick jag jobb som nätverkskonsult. Jag var skeptisk, och de första månaderna kände jag mig rätt vilsen, men nu fullständigt älskar jag mitt jobb.

    Jag har sedan dess hoppat över till en grupp som mer fokuserar på implementation av nya kunder och design av lite större nätverkslösningar, så nu kan jag titulera mig nätverksarkitekt. Det är fricking ballt, om jag får säga det själv. Jag har lätt att falla in i imposter syndrome, men jag vet att jag jobbar hårt och alltid gör mitt bästa, och jag är faktiskt rätt bra på det jag gör.
  • Herr Sigge Katt har hunnit bli 8 år gammal, och är rent generellt jättejobbig. Vi misstänker att han är hälften eller en fjärdedels bengal, vilket fått oss att känna ”aldrig mer”. Han är supergosig och fin, men också en djävul ganska ofta. Springer omkring på nätterna, är en allmän ögontjänare, biter på saker, och… ja usch. Men jag gillar honom ändå.
  • Det är inga barn på gång, om någon undrar. Det kanske blir någon gång, men det skrämmer mig. Jag är ju för bövelen ett barn själv! Jag är liksom fast i en mental ålder motsvarande ca 14 år – jag gillar att spela datorspel hela kvällarna, är rädd för att binda mig, och har inte mycket till energi efter jobbet.

Så ja, det var en liten uppdatering det. Det var kul att skriva av sig faktiskt; och när diverse felmeddelanden pga icke-uppdaterad kod på sidan så får jag lust att uppdatera utseendet och kanske skriva något inlägg då och då. Men så inser jag att ingen längre läser bloggar (sa han bittert), det är bara tiktok och såna internethelveten nu för tiden, som undertecknad är för gammal för.

Jag har dessutom förstört all SEO (Search Engine Optimization – hur sökbar jag är på t.ex Google, i princip) då jag bytt domännamn från danielwerner.se till wernerslidanden.se utan att göra en ordentlig ompekning. Så där gick jag väl från 10 000 besökare om dagen (jo, jag vill faktiskt minnas att det var så mycket en gång i tiden) till… ptja, några hundra varav de flesta är bottar. Sucks to suck, I guess!

Jag finns dock fortfarande på nätet – danielwerner.se är min nya personliga blogg, där jag visserligen också är otroligt inaktiv, men det handlar mer om ett virtuellt CV – när jag nu orkar göra klart sidan. Sen har jag ett litet nördprojekt i form av geekindeed.com – jag har länge velat ha ett ställe där jag bara kan lägga upp diverse balla grejer jag hittar på nätet, och kanske möjligen kan tjäna någon liten peng i framtiden. Men traditionella bloggar är inte riktigt inne längre, så jag vet inte.

Slutligen vill jag bara säga detta: Stort TACK till er som läst och kommenterat genom åren. Hoppas ni har uppskattat bloggen; jag har åtminstone haft jäkligt kul när jag skrivit. Jag har säkerligen skrivit saker som varit töntiga, sexistiska, okänsliga, och liknande – och där vill jag bara säga att min avsikt aldrig varit annat än att underhålla och vara självutlämnande. Några gånger vet jag att jag gått över gränsen – inget extremt, men ändå lite onödigt taskigt – och de inläggen har tagits bort sedan länge (förlåt till er). Jag har alltid skrivit som jag känt, men syftet har aldrig varit att såra någon. Nu låter det som att detta varit en mobbarblogg och det kan jag verkligen inte påstå – jag har nog blivit mer mobbad för bloggen än vice versa. Men jag menar väl bara att ibland har jag varit lite blind i jakten på skratt.

Åter igen – tack för att ni har läst! 🙂

Trumpeter ljuder över nejden och konfetti regnar längsmed husfasaderna – FREDEN ÄR HÄR! Eller ahem. Nä. Inte riktigt så pass. Däremot har jag idag fixat något av en ny bloggdesign. Snarlik den förra, men lite cleanare och lite fräsigare. Och möjligen lite frumskare. Vad nu det är.

NYHETER:

  • Det ska nu gå att kommentera med t.ex sitt Facebook-konto! OMFG, bara sju år efter alla andra. Well, vi testar iaf. Blir det en massa spam och omöjligt att moderera så får vi antingen gå tillbaka eller gå över till att man måste skapa ett konto för att kunna kommentera (det känns ju lite hybris-aktigt eller?).
  • Nu har jag relevanta saker under ”liknande inlägg”!
  • Det går nu att GILLA inlägg, genom att klicka på det lilla hjärtat under texten. Och de mest gillade inläggen syns i en lista i menyn till höger.
  • Apropå menyn till höger: Den följer med när man scrollar. Irriterande eller ballt, you be the judge.
  • En ny ”Nörderiet”-avdelning där jag tänkte lägga upp allt trams jag samlat på mig över åren. Det är en stor hobby så varför inte?
  • Bloggen har nu stöd för Infinite Loading™©® – så nu kan man ladda inlägg utan att behöva gå in på nån ny sida – ända tills datorn brinner upp.
  • Alla bilder är inte längre HELT uppfuckade pga att jag failat CSS-koden.

Så… Vad tycks? Yay? Nay? Far åt helvete? Något ni saknar? Något som inte fungerar?

Som av en händelse bifogar jag här den gamla designen, så kan ni jämföra och vara glada.

Anledningen att jag slutade blogga var två saker.

  1. Bloggaren Daniel skrev ut checkar som personen Daniel inte kunde betala. Jag var (och är) sjukt självutlämnande, och gillar det. Men när personer i verkliga livet kommer fram till mig och börjar diskutera tuggummi i könshår, då förvandlas jag till en blyg liten pojke. Och den där diskrepansen mellan mitt blogg-jag och riktiga jag gör att jag känner mig som en hycklare.
  2. Personer som jag inte vill ska läsa bloggen, läser bloggen. Det är lite knepigt att komma runt. Jag kan inte direkt sätta ett lösenord på varje inlägg för det förstör lite av tanken med en blogg. Jag vill liksom inte att min familj och närmaste kollegor ska läsa om… well, tuggummi i könshår. Men samtidigt vill jag kunna skriva om vad jag vill.

Nu börjar suget efter att skriva komma tillbaka lite smått. Men ser ni mitt dilemma? Därför frågar jag er, forna bloglovers: Vad göra?

ALTERNATIV A: Börja om från början; börja om på nytt. Starta upp en ny blogg som inte så uppenbart förknippas med personen Daniel. Kanske en hemlig, som ingen kommer få veta tillhör mig.

ALTERNATIV B: Skita i vad alla i familj och vänner tycker. Klarar de inte av att läsa pornografiska skildringar av vår samtid så kan de bara fara åt helvete. Jag bygger om bloggen från grunden och fortsätter där jag slutade.

ALTERNATIV C: Lägga ner alltihopa och växa upp. ”You 32-year-old baldheaded fag, blow me. You don’t know me, you’re too old, let go. It’s over, nobody reads blogs!”

Skriv och berätta.

Nä hörni; inte kan bloggen sluta (eftersom jag så sällan uppdaterar skiten) i sånt supermoll. Så här kommer han: Sigge! En liten kisse (född 21 april) som vi hämtade för snart två veckor sedan. Även han är beprydd med fyra ben och en svans. Än så länge har han en aldrig sinande energi, och gillar att ställa till med allsköns djävulskap. Men då och då visar han kärlekstendenser och ligger och sover på ens mage. Då är det trevligt.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om namnet kommer från Sigismund eller Sigvard Marjasin, men Sigge får det nog bli i vardagligt tal. Jag tyckte först Nerfezael, men det blev det avslag på.

Det känns fortfarande konstigt; jag tycker om katten men det är inte utan att man jämför med Salahuddin. Vi spenderade liksom tio år tillsammans; jag kunde honom utan och innan. Det känns lite som att man varit tillsammans med någon i många herrans år, blir brutalt dumpad, och ger sig ut i natten för att hitta nåt rebound. Inte riktigt rätt än alltså, men det kommer nog. Jag tycker ändå att jag väntade ganska länge, men det blev olidligt tomt så det gick inte mer.

Apropå Salahuddin. Avlivningen gick förhållandevis bra även om det såklart var fruktansvärt – men ändå värst för honom får man väl ändå påstå. Jag hade ju inte behövt vara med, men det hade känts fel att överge honom i slutet sådär. Han fick sprutan (utan lugnande först – veterinären försäkrade om att det går så pass fort ändå och lugnande brukar bara få dem att må sämre), kräktes lite mat (vilket var synd – hon sa att det aldrig hänt förut), och sen tuppade han av med tungan i mungipan. Och så var han borta; det hela tog max nån minut. Hon tände ett litet ljus, jag tackade för ett fint bemötande, och gick därifrån med tom bur och gråten i halsen. Han har förresten spridits i en djurminneslund i Enköping; inte för att jag nånsin kommer att åka dit men det känns skönt att veta att han inte hamnade på tippen.

På vägen hem hände nåt ganska sjukt. Jag ville förstås hem så fort som möjligt, så jag beställde taxi. En språjlans Tesla hämtade upp mig, med en typ 60-årig förare. Vi hade kanske åkt fem minuter (av tio möjliga) innan det plötsligt smällde rejält i en T-korsning. Han missade högerregeln och körde in i förarsidan på en annan bil. Han rusade ut och bad om ursäkt; han erkände att han satt och tänkte på annat. Sen gjorde de upp medan jag bara gick därifrån. Väldigt absurt allting. Som tur var så klarade jag mig helskinnad, han hann bromsa ganska länge innan det smällde så det var väl egentligen inte värre än en kraftig krock när man åker radiobilarna. Så det enda som hände var att jag fick lite ont i käken eftersom jag bet ihop så hårt, lite skrubbsår på knäna av att jag åkte fram mot förarsätet (jag sitter alltid bak, då slipper man artighetskonversera), och lite ont i nacken som rätt snabbt gick över (har inte känt av det sen dess så det är nog ingen whiplash-varning).

Det här var min första krock, och förhoppningsvis den sista. Det får dröja längre än så innan vi ses igen, Salahuddin. Jag glömmer dig aldrig, men nu måste jag försöka torka tårarna och fokusera på det här nya lilla livet.

Härlig situation i morse. Jag väcktes av att brevbäraren ringde på dörren. De har nån grej att de måste köra ut alla paket från utlandet, och åtminstone testa att ringa på – även fast de flesta inte är hemma på vardagarna. Så de plingar alltid på en snabb gång, för att sedan vara puts väck om man tar längre än tio sekunder på sig. I mitt fall tajmar de alltid så de ringer på strax efter hissdörrarna öppnats, och sedan är inne igen innan de gått igen. Så man har ett superlitet fönster på sig om man vill slippa hämta sitt paket sju mil bort.

Så i morse, när jag vaknade av att de ringde på, slängde jag yrvaket på mig kläderna och öppnade. Där möttes jag av en ung tjej med en väldigt märklig min. Men hon sa ingenting, så jag tackade för paketet och gick in till mig.

Sen visade det sig att jag i all hast hade glömt att knäppa byxorna… Och att min ena kula hade trillat ut genom grenhålet på kalsongerna.

Så nu har man sexuellt ofredande på CVt också. Gotta catch em all!

Jag känner fortfarande inte igen mig själv med snagg. Det blir alltid några millisekunders chock i spegeln. Men det är den lösningen det får bli när håret så sakteliga ger vika.

När 30 år har passerat, och kroppen börjar stänga ner.

Idag hade de ställt fram en skål med godis på jobbet. Jag smakade på en, och det var nog det äckligaste jag varit med om. Den gick ner, men nu börjar jag ångra mig eftersom jag har mått illa sen dess.

Köper eget godis nästa gång.

Jag antar att mitt mobilnummer har börjat figurera på tvivelaktiga hemsidor, för sedan några veckor tillbaka får jag ideliga samtal från ”Microsoft Technical Department”. Varje gång säger de att de har identiferat ett problem med min dator/server och måste remote desktop:a in för att åtgärda det hela. Jag, som är nätverkstekniker och inte helt dum på datorer, fattar att det här är rent skitsnack. Det de vill göra är att remote desktop:a in i min dator, lura mig att jag har något problem, installera s k ransomware som förstör datorn på riktigt, som jag sen måste betala för att få bort.

Varenda gång säger jag att jag vet att de är scammers, och då lägger de på luren. Den här gången ville dock indiern (det är alltid indier) jag pratade med ta fajten.

– Hi sir, I’m calling from Microsoft technical department. The reason I’m calling you is to inform you that there has been a security breach in your server, and I need to…
*mycket sarkastisk ton* Oh right! And you need to remote into my server and fix it, riiiiight?
– Yes, this is…
– Where do I sign up? I will send you all of my money now!
– No, this is free…
– And then I need to pay you to get it working again?
– No sir, this is a totally free service!
*skrattar* I know you are scammers, you know.
*arg* What did you just say, sir?
*artikulerar* I. Know. You. Are. Scammers.
*argare* How can you say that?! Why would I call you if I am a scammer?
– … You should be ashamed of yourself.

Då lade han på luren. Han (eller jag) höll ut rätt länge ändå.

Man tycker ju att de borde lära sig att det inte går att lura i mig sånt här, men de fortsätter att ringa. Lär väl få byta nummer och sluta prenumerera på pornografiska mailinglistor.

Den där härliga känslan av att vara utanför, nu igen. ”Hur många blir vi på lördag?” frågas det runt på jobbet. ”Lördag? Vadå lördag?” tänker jag. En tillställning jag inte är inbjuden till, så mycket står klart. Jag försöker slå bort tankarna genom att intala mig själv att det förmodligen är en väldigt liten grupp som ska hitta på något. Men nä, en sisådär 20 pers ska det bli. Jahapp.

Den senaste privata fest som jag blev inbjuden till var nog Annika Schmitts, i femman. Så ska vi se en tidslinje över min popularitet kan vi säga att det började efter det.

Känslan av att inte vara omtyckt består. Jag vet inte riktigt varför, men jag lyckas aldrig komma någon nära.


Warning: compact(): Undefined variable $pagination in /home/danierse/wernerslidanden.se/wp-content/themes/cheerup/loop.php on line 27

Warning: compact(): Undefined variable $pagination_type in /home/danierse/wernerslidanden.se/wp-content/themes/cheerup/loop.php on line 27