Nu tänkte jag göra nånting så ovanligt som att blogga lite halvfeministiskt. För det är faktiskt så; trots att jag har väldigt svårt för den här extremfeministiska ”hej vi hånskrattar åt via kränkta män och beter oss som douches”-kulturen som blossat upp, så finns det en hel del saker även jag reagerar på. Just nu finns det tre reklamer som jag kräks i munnen av att se.
3. Vera och John
Det är alltid spännande med reklamer som är gjorda av amatörer. Sådär så man inte riktigt fattar om det är meningen att allt ska vara en parodi eller inte. Jag får i alla fall enorma fet-men-rik-medelålders-gubbe-och-ung-blåst-lyxhustru-vibbar.
2. Kellogs Special K
Kvinnor väger sig offentligt, nojar över sina kroppar, och inser att Kellogs Special K är vägen till lycka. Män existerar inte i reklamen, eftersom alla vet att vår självkänsla alltid är på topp.
(Det fanns tyvärr inget klipp i bra kvalitet. Kellogs har väl insett sitt misstag och försöker röja alla spår.)
1. Zalando
Jag vet knappt var jag ska börja. Hela reklamen spelar på stereotypa könsroller där kvinnan handlar upp mannens pengar. Kvinnan är nån sorts utomjording som totalt fångats av alla dessa skoinköp, och mannen är en toffel som bara låter det fortgå.
3 kommentarer
Du satte precis ord på det jag alltid har tänkt när jag ser de här reklamfilmerna. Tack för en bra bloggpost!
Zalando är väl ändrad nu.. igen. Hatar den reklamen lika mycket iaf.
Pingback: Om Zalandos könsstereotypa reklamer | Daniel Werner - Den unge Werners lidanden