Idag kom beslutet från reklamombudsmannen. Ett stort steg för möjligheten att äta till reklam!
Det är enligt opinionsnämndens mening klart att syftet med filmen är att göra en koppling mellan att vara sjuk och kräkas och sjukt billiga flygresor samt att denna koppling är avsedd att vara humoristisk. Opinionsnämnden finner dock att den humoristiska ansatsen i filmen förtas genom att innehållet i filmen kan antas väcka starkt obehag hos ett stort antal reklammottagare och uppfattas som osmakligt och klart opassande. Nämnden finner därför att reklamfilmen är stötande och strider mot artikel 1 i ICC:s regler.
6 kommentarer
Hurra!
Reklamombudsmannens fällning innebär absolut ingenting rent juridiskt. Flygresor.se kan fortsätta sända reklamen helt fritt. Däremot har Flygresor.se fått massa gratispublicitet vilket bidragit att Flygresor.se hade sina 2 överlägset bästa veckor när reklamen sändes. Flygresor.se – RO: 1-0
Sure, men jag har aldrig sett reklamen på TV efter att den blev fälld. Så… Flygresor.se – Daniel Werner: 0-1
Och hur ofta kör ett bolag samma reklam flera gånger?
VÄLDIGT ofta.
De brukar köra samma reklam flera vändor, och ibland kör de en förkortad version där de lagt till något på slutet, typ ”nu är vi ännu äckligare” eller liknande.
Ja, och det var precis vad Flygresor.se gjorde. RO fällningen kom 7 mån senare, då har dom mest envisa reklammakare slutat visa sina alster för länge sedan. Såg förresten att resume eller dagens media skrev att Flygresor.se planerar köra filmen igen, så vi får väl se hur det slutar.