För några år sedan jobbade jag på en bredbandssupport för privatkunder. Vissa av dessa… hade inte så bra koll på grejerna, och genererade ganska långa samtal. Men det positiva är ju att man får roliga minnen. Här är ett axplock ur ett samtal med en och samma tekniskt vilsna kund.
Daniel: Så, om du klickar på start-knappen.
Kund: Då stänger jag ju av datorn?
Daniel: Nej, på skrivbordet.
Kund: Mitt skrivbord?
Daniel: På skrivbordet på skärmen.
Kund: Jaha!
…
Kund: Är du påväg hit?
Daniel: Nej nej, jag gör tyvärr inte hembesök.
Kund: Nähä…
Daniel: Det skulle förstås vara bra ibland. Men jag sitter i Stockholm här.
Kund: Ja, jag också. På Ekerö.
Daniel: Oj ja, det var ju inte så långt. *nervöst skratt*
…
Daniel: Nätverkskabeln, kan du koppla in den?
Kund: *kund ropar åt sin fru i bakgrunden, som verkar prassla med något* Nu, Gun, får du vara tyst med pappret! Vad sa du?
Daniel: Nätverkskabeln. Den behöver vi koppla in.
Kund: Ja det är massa sladdar här…
Daniel: Det ska vara ett fyrkantigt uttag ungefär, bak på datorn.
Kund: USB? Ska det vara det?
Daniel: Nej, det ska vara en rätt tjock kabel. Den som följer med vårt modem är gul.
Kund: Den här är blå.
Daniel: Ja det kan nog vara den.
Kund: Hmm… Det satt en mus på andra änden av den här…
Daniel: … Då är det nog inte den.
3 kommentarer
Haha ååh, det låter som då jag försöker hjälpa pappa med basic saker som typ…hur man sparar dokument och väljer vart man ska spara dom. Eller hur man markerar mer än en rad i word. Och då jag säger ”tryck på knappen längst ner i mitten” på frågan ”hur går man tillbaka till menyn dåååå?!” och han svarar med ”DET FINNS INGEN JÄVLA KNAPP PÅ DEN HÄR SKITSAKEN” då han försöker förstå sig på sin iphone.
Haha, ja, det måste vara rekord. iPhonen har EN knapp, och han hittar den inte. Jag gillar din far.
Bra att någon gör det tänkte jag skriva haha. Men ja, han är rätt bra att ha om man behöver underhållning 🙂