Daniel demonstrerar. Daniel har fått nog.

Kanske är jag en klassisk Kund™ (dvs, en person utan någon som helst verklighetsuppfattning och med en skev syn på hur tillmötesgående ett företag kan vara) här, men som ni förstår blir man lite missnöjd efter att ha fått vänta i 1½ månad på något som skulle ta 5 arbetsdagar.

Nu har jag ingen lust att vänta på spinningcykelhelvetet längre. Jag får fortsätta att vara trött om dagarna och låta min kropp långsamt förfalla, helt enkelt.

Hej Gymgrossisten,

Inte för att låta otrevlig på något sätt, men nu är jag trött på att vänta på denna leverans. Jag beställde spinningcykeln den 30/7. Den levererades 11/8, men då med helt fel vara. Jag kontaktade er samma kväll och fick svar den 15/8. Då lades en reklamation. Det är nu en månad sedan. Jag har inte hört nånting utan kontaktade själv er den 29/8. Då skulle ni kontakta leverantören och sedan återkomma. Jag har ändå inte hört ett ord sedan dess.

Så jag gissar att ni förstår att jag är lite besviken på detta, och har gjort negativ reklam för er på bland annat min blogg. Självklart ska jag ge er upprättelse om ni ordnar detta.

Jag kan tänka mig följande två lösningar:

  1. Jag får 2000 kr av ordervärdet tillbaka (ca 50% av 3995 kr). Då kan jag tänka mig att vänta månaden ut (till 30/9), och se glad ut. Skulle ni misslyckas med att leverera cykeln till 30/9 önskar jag då att få tillbaka de resterande 50% av ordervärdet, och att hela ordern annulleras. Lyckas ni leverera innan dess så betalar jag 1995 kr för cykeln, och anser mig vara nöjd trots allt.
  2. Ni annullerar ordern, ger mig 100% (3995 kr) tillbaka, samt hämtar upp den felaktiga varan (alternativt låter den ligga kvar om ni vill skänka mig den för att det enbart orsakar merarbete för er att hämta den).

Det finns ingen annan deal än den i punkt 1 som inte får mig att vilja gå vidare med punkt 2.

Tack på förhand,

Mvh
Daniel

8 kommentarer

  1. Få saker idiotförklarar kunder mer än tomma hot om att "gå till pressen". Hur tror du då att negativ publicitet på en blogg låter?

    Synnerligen oseriöst och du torskar mycket trovärdighet. Slarvigt, för de har verkligen misskött sig och du förtjänar absolut ersättning.

    Men, ändå, på dem bara!

    • Daniel Svara

      Klart det idiotförklarar mig, det vet jag om. Men jag vet också, av erfarenhet iom mitt eget yrke, att det tar skruv. Härom månaden skrev jag om Match.com, och vips var det en representant från företaget och erbjöd mig en gratismånad som plåster på såren.

      De flesta företag bryr sig om negativ publicitet, och då trycker jag givetvis på den knappen.

  2. Som säljare inom detaljhandeln med mångårig erfarenhet av reklamationshantering ställer jag mig skeptisk till ditt resonemang.

    Det handlar dock mycket om en personlig principsak, men främst tar jag starkt avstånd från den allmänna uppfattningen att de kunderna som skriker högst och blir argast väntas få mest ersättning.

    • Daniel Svara

      Jag håller med dig till 100%, jag hatar kunder som beter sig så. Men nu gäller det att få min egen vilja igenom. Trots säljares och kundservicemänniskors misstycke så finns det alltid en kundnöjdhetsgrupp som bryr sig tillräckligt mycket. 🙂

    • Jag håller med dig, Korven, att man inte vill böja sig för de kunder som gapar och skriker högt om ersättning så fort tillfälle ges. Jag hanterar en hel del sådana i veckorna… Men då handlar det om kunder som råkat ut för ett mänskligt misstag och ser sin chans till kompensation direkt, gratis hit och dit. Sådant accepterar inte jag, de kunderna får gärna handla någon annanstans.

      Men när det gått så sjukt illa som för Daniel, då tycker jag att man som kund faktiskt ska ryta till lite. Jobbar man inom ett serviceyrke, så ska man ju tillhandahålla service. Misstag kan ju hända, absolut. Men man ska inte behöva maila flera gånger utan att få någon som helst respons från företaget.

      Go Daniel!

  3. Pingback: Murphys Leverans – Epilog » Daniel Werner – Den unge Werners lidanden

Skriv ett par väl valda ord vettja!